Niezgodność w przemyśle motoryzacyjnym – nie taki diabeł straszny jak go malują - Quality Austria Polska
01. gru 2022

Nie ma wymagania – nie ma niezgodności

Niezgodność w przemyśle motoryzacyjnym – nie taki diabeł straszny jak go malują

Zamykanie oczu i udawanie „że nas nie widać” to jedna z ulubionych zabaw małych dzieci. Zamykanie oczu i udawanie, że nie widzimy problemów i ... no właśnie – niezgodności to już raczej nie zabawa, a czekanie na katastrofę. Bo ona prędzej czy później nadejdzie.

Czym są niezgodności i jak z nimi postępować?

Czym więc jest ta „niezgodność” i co z nią zrobić? Niezgodność to najprościej rzecz ujmując nie spełnienie wymagania, czy to wymagania uwzględnionego w normie takiej jak ISO 9001 lub w naszym motoryzacyjnym standardzie IATF 16949, czy też wymagania prawnego lub wymagania naszego klienta, ale również wymagania ujętego np. w naszych wewnętrznych procedurach i instrukcjach. Mówiąc o niezgodności zawsze musimy odnieść się do konkretnego wymagania! Można więc powiedzieć: „Nie ma wymagania – nie ma niezgodności”.

Niezależnie czy niezgodność została stwierdzona podczas auditu wewnętrznego, auditu klienta, reklamacji, czy naszych codziennych kontroli procesów np. produkcyjnych, musi zostać poparta dowodem obiektywnym. Takim dowodem może być zapis kontroli pierwszej sztuki przy rozpoczęciu produkcji, bądź też potwierdzenie (a raczej jego brak) odbycia szkolenia. Każdy dokument, informacja, zapis czy rejestr może stanowić taki obiektywny dowód. Jest on podstawowym potwierdzeniem zgodności bądź też dowodem niezgodności. Dlatego tak istotnym jest systematyczne i skrupulatne przechowywanie wszelkich zapisów w każdej organizacji.

Czy powinniśmy się obawiać niezgodności, czy raczej przyjąć do wiadomości? Czy może ignorować?

Dla uszczegółowienia i dokładniejszego skategoryzowania niezgodności stosuje się różnorakie podziały.

  • Dla przykładu - niezgodność systematyczna to taka, z którą mamy do czynienia w sposób powtarzalny, często wynika z niewystarczającej efektywności systemu zarządzania. Innymi słowy nasze procesy nie są dopracowane i dana niezgodność często się powtarza. To mogą być np. puste, niewypełnione pola w formularzach lub listach kontrolnych. Z niezgodnością przypadkową mamy do czynienia, gdy pojawi się incydentalnie i nie jest to coś, z czym borykamy się na co dzień.
  • Oczywiście niezgodność może zgłosić nam klient (niezgodność zewnętrzna) – wtedy najczęściej mówimy o reklamacji, ale zgłoszenia mogą również pochodzić z wewnątrz naszej organizacji na przykład zgłoszone poprzez auditorów wewnętrznych lub kontrolerów procesów - wtedy mówimy o niezgodnościach wewnętrznych. Doświadczenie pokazuje, iż niezałatwione niezgodności wewnętrzne szybko stają się niezgodnościami zewnętrznymi – to właśnie jest tą zabawą w zamykanie oczu.
  • Podziału niezgodności można również dokonać na małe i duże. Małe niezgodności nie powodują ryzyka utraty skuteczności systemu, często odnoszą się do zasad, zapisów lub procedury wewnętrznej przyjętej przez organizację, podczas gdy niezgodności duże mogą powodować utratę skuteczności systemu (np. wpłyną na znaczne pogorszenie się satysfakcji klienta lub utratę nowych zleceń) oraz bezpośrednio odnoszą się do wdrożenia wymagań ujętych w poszczególnych punktach normy.

Przykładową dużą niezgodnością, która może wystąpić w organizacjach działających zgodnie z ISO 9001 jest brak wdrożenia procesu oceny dostawców (pkt. 8.4.1 – ISO 9001), dla organizacji działających w sektorze motoryzacyjnym – takim procesem może być bezpieczeństwo produktu (pkt. 4.4.1.2 - IATF 16949).

Z jakimi niezgodnościami spotykamy się najczęściej w przemyśle motoryzacyjnym?

Wysokie miejsce w rankingu najczęstszych problemów zajmuje… „rozwiązywanie problemów” – pkt. 10.2.3 IATF 16949 oraz reakcja na problemy i niezgodności, czyli działania korygujące – pkt. 10.2.1. I nie chodzi tu o temat wykorzystania narzędzi czy metod, a raczej o fakt reakcji na wszystkie problemy organizacji, w tym na te wykryte podczas auditów i wewnętrznych kontroli. Istotna tu jest diagnoza, analiza i właściwe wdrożenie skutecznych działań, aby ten sam problem nigdy więcej już nie wystąpił. Z tym niestety mamy nadal sporo kłopotów.

Naszą piętą Achillesa są również takie zagadnienia jak analiza systemów pomiarowych, nadzorowanie planu kontroli, TPM-y, plany awaryjne, CSR-y klienta (CSR –customer specific requirements) czy bardziej szczegółowo pkt. 8.3.5.2 – czyli dane wyjściowe z projektowania procesu wytwarzania. Inaczej rzecz ujmując, cała dokumentacja i zagadnienia związane z wdrożeniem nowego produktu do produkcji.

O czym powinniśmy pamiętać?

Pamiętajmy, że mechanizm identyfikacji i opisu niezgodności jest dość krytycznym elementem. Punktem wyjścia zawsze jest konkretne wymaganie. Nasza ocena spełniania bądź nie danego wymagania musi opierać się na już wspomnianym dowodzie obiektywnym. Jeśli dowód jednoznacznie wskazuje na niezgodność, w kolejnym kroku powinniśmy skupić się na ustaleniu przyczyny tej niezgodności oraz ustaleniu skutków, jakie przyniesie wada spowodowana tą niezgodnością. Metod i narzędzi pomocnych do opisu niezgodności, jak i opisu oraz identyfikacji przyczyn mamy już dość sporo. Można tu wymienić te najbardziej popularne, jakimi są burza mózgów, 5 x dlaczego, diagram Ishikawy czy metoda 5W2H (od angielskich słów: What, Where, When, Who, Why, How, How many). Potem nie pozostaje już nic innego, jak wdrożyć działania korygujące, prewencyjne i systemowe, potwierdzić ich skuteczność i mieć pewność, że nasze niezgodności to tylko incydenty.
Pamiętajmy, że każdy wewnętrznie załatwiony incydent to o jedną oficjalną i kosztowną reklamację mniej.

Autorka:
Joanna Kruszewska – Auditor i Trener w Quality Austria Polska

Pliki do pobrania

Chcesz wiedzieć więcej?

Zespół

Tomasz Kruk

Menadżer sprzedaży usług certyfikacyjnych i szkoleniowych Telefon:+48322266007 Komórka:+48575687300

Potrzebujesz dopasowanego warsztatu?

Nie znaleziono posta z aktualnymi ustawieniami siatki. Powinieneś sprawdzić, czy masz posty w aktualnie wybranych typach postów i czy filtr metakluczy nie jest zbyt restrykcyjny.

08. sty 2024

Znakowanie żywności według przepisów prawa

A co w przypadku żywności nieopakowanej?

Dowiedz się więcej
18. gru 2023

Ustalanie parametrów konstrukcyjnych CL i CP w nowym wydaniu normy EN 15085-3:2023

Projektowanie przy spawaniu pojazdów szynowych

Dowiedz się więcej
29. lis 2023

Kolejna rewizja 4 przepisów IRIS i zmiany w zasadach certyfikacji

Audyt przejścia na nowy standard

Dowiedz się więcej
12. paź 2023

Food Fraud – zafałszowania żywności w łańcuchu dostaw, jak uniknąć zagrożenia?

Definicja i plan łagodzenia oszustw żywnościowych

Dowiedz się więcej
10. paź 2023

Przerywając łańcuch dostaw PEFC CoC “wypadasz z obiegu”

Kto znajduje się w łańcuchu dostaw? Oto kilka przykładów

Dowiedz się więcej
19. wrz 2023

Nowe wymagania FSSC 22000 wersja 6

Audyty aktualizacyjne od 1 kwietnia 2024 r.

Dowiedz się więcej
29. sie 2023

Auditor wewnętrzny – szkolenie. Czym się kierować przy wyborze?

6 praktycznych wskazówek dla każdego, jak wybrać wartościowe szkolenie

Dowiedz się więcej
28. lip 2023

Audit czy audyt – czyli spór o poprawną formę

Audit czy audyt – która forma jest poprawna?

Dowiedz się więcej
16. lip 2023

Zarządzanie alergenami w przestrzeni produkcyjnej

Alergeny to substancje w pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego

Dowiedz się więcej
14. lip 2023

Jak skutecznie rozmawiać z auditowanym? Oto 8 wskazówek, które powinien znać każdy auditor ISO

Jak skutecznie rozmawiać z auditowaną osobą?

Dowiedz się więcej
04. lip 2023

Czy znasz ISO 38200:2018?

Zrównoważone pozyskiwanie drewna w sektorze B2B

Dowiedz się więcej

+48 32 226 60 07

Logowanie

Login

Czy utworzyłeś już Konto / profil Klienta?

Podaj swój adres e-mail i hasło, aby się zalogować:

Nie pamiętasz hasła?

Stworzyć konto?