Zarządzanie jakością jako strategiczny czynnik sukcesu staje się coraz ważniejsze w administracji publicznej. Decydenci w polityce i administracji od dawna zdają sobie sprawę z ogromnych możliwości, jakie dają nowoczesne systemy zarządzania jakością.
Bez względu na to, czy chodzi o ustanowienie skutecznego narzędzia zarządzania, czy o przejście od organu egzekwującego standardy, przepisy ustawowe i wykonawcze, koncentrując się na egzekwowaniu prawa, na rzecz dostawcy usług zorientowanego na obywatela i klienta. Albo uproszczenia lub przyspieszenia w ogóle procedur i procedur przy modernizacji administracji, a tym samym podejmowania ważnych systematycznych działań na rzecz stosunkowo łatwego, skutecznego, a przede wszystkim zrównoważonego wdrażania reformy budżetowej. Do tej pory administracja publiczna lubi korzystać z systemów zarządzania jakością – przede wszystkim ISO 9001 – jako niezwykle pomocnych narzędzi wdrożeniowych. Ponadto coraz większy staje się dalszy rozwój w kierunku zintegrowanych systemów zarządzania, a w szczególności zajmowanie się systemem zarządzania środowiskowego wg ISO 14001.
Zarządzanie jakością jest częścią Strategii Lizbońskiej Unii Europejskiej. W UE stosowanie zarządzania jakością jest postrzegane jako część reformy administracji publicznej, która przyczynia się do realizacji strategii lizbońskiej.
Zarządzanie jakością oferuje administracji publicznej nowe sposoby podejmowania niezbędnych i ważnych zadań, aby doskonale współdziałać z handlem, przemysłem i społeczeństwem jako całością. Administracja, która stale się uczy i rozwija, jest nieodłączną częścią zarządzania jakością.
Całościowe zarządzanie jakością oferuje możliwość łączenia istniejących lub planowanych narzędzi modernizacyjnych, takich jak kalkulacja kosztów i wydajności czy controlling, oraz przeciwdziałanie trendowi postrzegania modernizacji głównie w aspektach zarządzania przedsiębiorstwem. Tak zaprojektowane i pomyślane zarządzanie jakością może wnieść istotny wkład w całościową reformę administracji publicznej.
CAF
CAF oznacza Common Assessment Framework. CAF to europejski system oceny jakości pod hasłem „Doskonalenie organizacji poprzez samoocenę”. W ten sposób jest zgodny z zasadami Modelu Doskonałości EFQM. Jako kompleksowy system zarządzania jakością, CAF identyfikuje potencjały („czynniki umożliwiające”) i jakość wyników (kryteria „wyników”). CAF bierze pod uwagę wszystkie zainteresowane strony, w tym interesy społeczne (środowisko, kwestie społeczne). CAF nie jest „koncepcją zarządzania”, czyli nie precyzuje, w jaki sposób i jakimi narzędziami należy osiągnąć rezultaty. Oznacza to jednak również brak zasad systemowych, które w większości są absolutnie niezbędne do zagwarantowania trwałego sukcesu biznesowego. Z drugiej strony CAF można bez problemu łączyć z innymi koncepcjami.
Samoocena wg CAF jest odpowiednim sposobem przygotowania się do certyfikacji wg ISO 9001. W ten sposób Quality Austria GmbH jest kompetentnym i doświadczonym partnerem organów administracji publicznej, dostarczając informacji i szkoleń oraz wspierając administrację publiczną w inwentaryzacji.
Certyfikacja, weryfikacja i walidacja systemów
Szkolenia i certyfikacja osób
Aby uzyskać więcej informacji na temat naszego międzynarodowego programu szkoleń i certyfikacji, odwiedź tę stronę.