20. Sie 2020

5 mitów o certyfikacji łańcucha dostaw FSC® CoC

Świadomość konsumencka, jest coraz większa, a co za tym idzie zwiększa się zainteresowanie produktami certyfikowanymi. Certyfikat łańcucha dostaw FSC® CoC w Polsce stał się rozpoznawalny. Z kolei sam klient końcowy zwraca na niego uwagę dzięki dużym sieci sprzedażowych. Ochrona środowiska naturalnego stała się nie tylko misją ekologów ale również modą wśród konsumentów. Mimo coraz większej rozpoznawalności certyfikatu FSC® CoC wśród klientów, świadomość producentów wciąż zostawia wiele do życzenia. Zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem, w którym omówimy 5 najczęstszych mitów krążących śród producentów wyrobów drewno pochodnych.

1. Certyfikacja FSC® CoC jest droga.

Czy jest to droga certyfikacja? Takie pytanie zadaje sobie każdy, kto przymierza się do certyfikacji. Sama odpowiedź też, często nie jest jedno znaczna, ponieważ ostateczny koszt certyfikacji jest uzależniony od kilku składowych:

Wielkość organizacji – czyli ilość osób zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty, ilość lokalizacji objętych certyfikacją FSC® CoC / PEFC.

Złożoność produkcji / usług / sprzedaży – biorąc pod uwagę, że np. posiadamy produkcję, która zajmuje się znaczącym przerobem surowca lub do produktu ostatecznego dodajemy surowiec nie certyfikowany, złożoność może znacząco wpłynąć na ostateczny koszt certyfikacji.

Pochodzenie surowca – podwyższonym ryzykiem przerwania łańcucha dostaw (CoC) jest import surowca np. za wschodniej granicy. Dla firm, które opierają się na rodzimej produkcji drewna ryzyko jest znacząco mniejsze, ponieważ Lasy Państwowe posiadają certyfikaty FSC oraz PEFC.

Ryzyko wynikające z przedostania się niecertyfikowanego surowca do produktu certyfikowanego - firma chcąca ubiegać się o certyfikat FSC® CoC lub PEFC powinna przeprowadzić ocenę ryzyka i jeśli jest potrzeba, ograniczyć ryzyko przedostania się niepożądanego surowca do ostatecznego produk

2. Certyfikacja FSC CoC jest długim procesem, do którego trzeba się przygotować.

Czas trwania procesu certyfikacji łańcucha dostaw FSC CoC jest również uzależniony od kilku składowych. Podstawą jest przygotowanie się do certyfikatu. Jeśli organizacja posiada niezbędną dokumentację, wiedzę oraz działa zgodnie z zasadami zawartymi w normie (link do normy: https://pl.fsc.org/pl/dokumenty) – nie ma się czego obawiać. Auditorzy oraz zespół Quality Austria – Polska postara się, by proces certyfikacji przebiegł sprawnie. Czas, który zakładamy na przejście procesu certyfikacji to od 1 do 2 miesięcy.

Nie wiesz, czy posiadasz wystarczającą dokumentację? Chcesz sprawdzić, czy jesteś gotów?

Pobierz naszą checklistę:

 

3. Nie ma zapotrzebowania na produkty certyfikowane zgodnie z FSC CoC  

 

Polskie realia rynkowe poniekąd wymusiły na producentach certyfikowanie się zgodnie z normą FSC CoC. Najwięksi gracze tj. IKEA, H&M, SIG, Marks and Spencer, Jysk, Mitsubishi, Paper Mill czy Fuji Xerox poparli inicjatywę łańcucha dostaw, co bezpośrednio odbiło się na ich dostawcach. Zgodnie z łańcuchem dostaw CoC wszyscy uczestnicy muszą posiadać certyfikat.

Więcej informacji o certyfikacji FSC® CoC.

Chcesz wiedzieć więcej o FSC® CoC. Sprawdź nasz artykuł: Co to jest certyfikat FSC® CoC?

4. Wdrożenie FSC CoC w firmie jest skomplikowane.

Wdrożenie jest słowem, które często jest błędnie mylone z procesem certyfikacji. Proces wdrażania jest etapem polegającym na dostosowaniu się organizacji do wymagań normy, stworzeniu odpowiedniej dokumentacji, skupieniu niezbędnych danych w jedność.

Z naszych badań wynika, że 80% organizacji posiada większość niezbędnej dokumentacji do przejścia auditu certyfikacyjnego. Często nie są tego świadome. Narzędziem, które pomoże Ci odpowiedzieć „co już posiadasz?” jest nasza checklista: https://certyfikat-fsc.qualityaustria.com.pl/?_ga=2.8167738.928371628.1588919493-64694925.1551341900

Sposobów na wdrożenie FSC CoC jest wiele, poniżej kilka naszych propozycji:

  • Pierwszym rozwiązaniem jest całkowite wdrożenie przez niezależną osobę, do której chętnie prześlę kontakt. Jest to najdroższa opcja, ponieważ często koszty przewyższają, wycenę certyfikacji oraz muszą Państwo udostępnić dokumenty osobie trzeciej.
  • Kolejnym rozwiązaniem są warsztaty na których, dowiedzą się Państwo, czego oczekuje auditor, jakie rozwiązania zastosować przy poszczególnych punktach normy itd. Szkolenie/warsztat może odbyć się u Państwa w firmie lub w siedzibie Quality Austria — Polska, co ograniczy koszt dojazdu trenera. Koszt zależny od ilości uczestników. Również online.
  • Trzecim rozwiązaniem jest podejście do pierwszej fazy auditu, na której dowiedzą się Państwo, jakich punktów normy jeszcze Państwo nie spełnili lub co trzeba jeszcze uzupełnić. Jeśli całość dokumentacji będzie się zgadzać, będą Państwo mogli podeści bez obaw do drugiej fazy. Jeśli jednak 1 faza wykaże niezgodności, Quality Austria – Polska proponuje warsztat uzupełniający, skupiający się na aspektach, które wymagają pracy. Trzecia propozycja jest najbardziej racjonalna, ponieważ organizacja nie generuje dodatkowych kosztów bez potrzeby.Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Przekazując więcej informacji o swojej firmie, dajesz nam możliwość dopasowania wyceny do Twoich potrzeb, a co za tym idzie otrzymać ofertę o obniżonych kosztach.

Możesz otrzymać więcej informacji na temat przebiegu procesu certyfikacji, jego czasu, szacunkowych kosztów korzystając z poniższego linka: https://certyfikat-fsc.qualityaustria.com.pl/

 

Zdobądź certyfikat FSC® CoC

Więcej informacji o certyfikacji znajdziesz pod linkiem: https://www.qualityaustria.com.pl/certyfikacja/srodowisko-i-energia/fsc-coc/
Chcesz wiedzieć więcej o certyfikacji PEFC? Link:  https://www.qualityaustria.com.pl/certyfikacja/srodowisko-i-energia/pefc-coc/

5. Certyfikacja FSC CoC jest przeznaczona tylko dla dużych producentów.

Mit, który krąży wśród mniejszych producentów tj. tartaki, producenci palet, itp. To właśnie od mniejszych producentów coraz cześciej wymaga się posiadania certyfikatu potwierdzającego legalność pochodzenia surowca. Mali producenci często są na samym początku łańcucha, co powoduje, że przerywają łańcuch, a co za tym idzie nie tylko oni tracą klienta zainteresowanego certyfikatem FSC CoC, jak również jego odbiorca.

Interesuje Cię certyfikacja PEFC/FSC? Chcesz wiedzieć więcej? 
Odpowiem na Twoje pytania, doradzę oraz zaproponuję rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.

Napisz lub zadzwoń:

Jakub Habraszka
Specjalista ds. certyfikacji oraz szkoleń
mail: jakub.habraszka@qualityaustria.com.pl
tel.: 505 424 202

No grid was found for: wso-news-slider.

+43 732 34 23 22