24. Сер 2020

Приклад: Суперечка над новою машиною в залі у трьох діях

Opowieść o maszynie na hali i „niespodziance” dla głównego energetyka:

Osoby:

  • Manager ds. Utrzymania ruchu/Główny energetyk
  • Kierownik Produkcji
  • Specjalista ds. BHP

Firma:

  • Powyżej 250 pracowników
  • Praca w trybie 3 zmianowym
  • Przynależność do grupy kapitałowej
  • Certyfikowany System Zrządzania zgodne: PN-EN ISO 9001 i PN-EN ISO 14001 i OHSAS 18001

AKT 1: Niespodzianka na hali produkcyjnej

Poniedziałek to taki specjalny dzień, w którym dobrze przed cotygodniowym spotkaniem z kierownictwem sprawdzić, co nowego wydarzyło się podczas weekendowych zmian.

Nasz bohater Manager ds. Utrzymania Ruchu. Główny Energetyk przed udaniem się do biura wchodzi na halę produkcyjną.

Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda, jak przed weekendem. Poza jednym wcale nie takim drobnym elementem. Całkowicie nową, błyszczącą suszarnią do wytwarzanych elementów. Piękny, drogi i bardzo nowoczesny sprzęt. Jedyny minus – nie jest podłączona do żadnej linii i mediów energetycznych. Po prostu stoi w dotychczas pustym miejscu na hali.

 

AKT 2: Nowa suszarnia, nowy problem

Spotkany w pobliżu Kierownik Produkcji zawiadamia Managera ds. Utrzymania Ruchu, że od kilku miesięcy rozmawiał z Dyrektorem Zakładu oraz Managerami z centrali grupy kapitałowej o zakupie nowej suszarni, aby przyśpieszyć znacznie czas produkcji wyrobów i zaoszczędzić miejsca na długie suszenie w warunkach atmosferycznych – oddzielna hala.

Po przedstawienie planu projektowego oraz możliwości przyśpieszenia produkcji Zarząd zdecydował się na inwestycję w nowe, dodajmy drogie urządzenie.

AKT 3 Awantura podczas zebrania Kierowników

Podczas spotkania Manager Utrzymania Ruchu informuje pozostałych uczestników spotkania, że podłączanie nowego urządzenia wymaga pewnych dodatkowych przygotowań technicznych.

Dodatkowo moc umowna, która zapisana jest w umowie z dostawcą energii zostanie znacznie przekroczona. Wymaga to podjęcia odpowiednich kroków formalnych.

Na szczęście temat podjął również Specjalista ds. BHP, który jak tylko dowiedział się o nowej maszynie zapytał czy w projekcie przewidziano instrukcję BHP, szkolenie i protokół, który potwierdzi, że wszystkie zabezpieczenia spełniają standardy BHP itp.

Poza tym wspomniał, że wypadałoby zapytać również Specjalistę ds. Ochrony Środowiska, czy on nie będzie miał dodatkowych uwag do tego zakupu.

I tak zaczęła się cała awantura….

Podsumowanie:

Procedura planowania inwestycji przewiduje, że osoba odpowiedzialna za dany proces (tu: produkcji) zgłasza propozycję działania inwestycyjnego i ocenia z kim należy je uzgodnić.

Standardowo w planowaniu inwestycji biorą poza tym udział przedstawiciele m.in.: Działu Finansowego, Działu Zakupów oraz Przedstawiciel Zarządu.

Tak się stało i tym razem. Wszystko oparto o program wspierający zarządzanie.

Kierownik Produkcji uznał, że urządzenie nie odbiega od pozostałych zabudowanych na hali sprzętów, więc technicznie nie powinno być problemów.

Urządzenie jest nowe, więc wyprodukowane zgodnie z aktualnymi standardami, co potwierdzili przedstawiciele producenta.

Faktyczne wymagania norm ISO

  • ISO 9001 – zarządzanie zmianami (Punkt 6.3) – sprawdzenie wymagań, w tym prawnych dotyczących zamierzenia, i potwierdzenie ich spełnienia. Komunikacja.
  • ISO 14001 – planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi (punkt 8.1), nadzorowanie zaplanowanych zmian przez pryzmat zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi oraz zmiany wpływu na środowisko – aspekty środowiskowe.
  • ISO 45001 – punkt 8.1.3 Zarządzanie zmianą, która może wpłynąć na BHP.
  • ISO 50001 – 8.3 zakupy, np. urządzeń, które mogą wpłynąć na charakterystykę energetyczną.

Przyczyny problemu:

  • Skupienie się na literalnym spełnieniu w minimalnym stopniu wymagań poszczególnych norm
  • Spora niezależność systemu zarządzania w oparciu o normy ISO od faktycznych procesów biznesowych i sposobu podejmowania decyzji
  • Obawa przed zastosowaniem nazewnictwa na co dzień używanego w firmie, opisy wszystkich działań literalnie spełniają wymagania norm i auditorów zewnętrznych, nie oddają wewnętrznych wymagań firmy.
  • Niedokładnie realizowane audity wewnętrzne, skupiające się wyłącznie na procedurach systemowych, pomijające rzeczywistość.
  • Wyłącznie teoretyczne zasady komunikacji, skoncentrowane na zagadnieniach systemu zarządzania a nie na systemowym zarzadzaniu firmą – niby gra słów, ale jaka istotna różnica.
  • Brak zrozumienia ze strony kierownictwa firmy potrzeby i konieczności znormalizowanego zrządzania procesami – najwyższe kierownictwo jest ponad zasadami systemu zarządzania.

ISO Canvas – wizualizacja Systemu Zarządzania

Problem z niezaplanowaną maszyną na hali można byłoby rozwiązać za pomocą ISO Canvas. Wystarczy, że przed zaplanowaniem zakupu nowej maszyny lub znaczącej zmiany w procesie produkcyjnej zbierzemy wszystkie zainteresowane strony i w wizualny sposób prześledzimy na co wpływa zmiana.

 

Завантажте ISO Canvas

Autor:

Магдалена Гаверська

Auditor wiodący QUALITY AUSTRIA POLSKA, konsultant i trener w zakresie systemów zarządzania jakością (ISO 9001), zarządzania środowiskowego (ISO 14001), energią (ISO 50001) i BHP (ISO 45001).

Audytor energetyczny. Stała współpraca z QUALITYAUSTRIA POLSKA w zakresie realizacji auditów oraz szkoleń. Współpraca przy publikacjach z zakresu systemów zarządzania (E-book ISO 9001, E-book ISO 14001, E-book ISO 50001, E-book ISO 45001).

 

Zdobądź certyfikat ISO 50001

Більше інформації про сертифікацію можна знайти за посиланням: https://www.qualityaustria.com.pl/certyfikacja/srodowisko-i-energia/iso-50001/

Nie znaleziono siatki dla: wso-news-slider.

+43 732 34 23 22