Niezgodności wewnętrzne w przemyśle spożywczym - Quality Austria Polska
01 липня 2024

Наша мета – ефективне усунення розбіжностей

Внутрішні невідповідності в харчовій промисловості

Zidentyfikowane niezgodności wewnętrzne w zakładzie przemysłu spożywczego to niestety w wielu przypadkach codzienność. Szybka identyfikacja niezgodności nie jest trudnością, jeśli wszyscy pracownicy są świadomi zagadnień bezpieczeństwa i jakości produkowanej żywności oraz są w pełni zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków. Jednak niejednokrotnie stoimy przed wyzwaniem, co dalej robimy z tą zidentyfikowaną niezgodnością. W poniższym artykule przedstawiona zostanie metodyka działań począwszy od opisu niezgodności, poprzez podejmowanie działań korekcyjnych i korygujących.

Czym jest niezgodność?

Zacznijmy jednak od zdefiniowania, czym jest niezgodność. Podstawowa norma ISO 9000:2015-10 dotycząca ogólnych podstaw i terminologii dla systemów zarządzania jakością przedstawia nam krótką, lecz konkretną definicję niezgodności. Pojęcie niezgodności zostało określone, jako niespełnienie wymagań.
Zatem niezgodność może zostać stwierdzona np. w przypadku nie przestrzegania wymagań standardów, które mamy wdrożone w naszej organizacji np. НАССР, FSSC 22000, BRC Food або IFS Food. Niezgodność można również stwierdzić, gdy nie zostało spełnione wymaganie prawne (dotyczy to zarówno krajowego prawa, Unii Europejskiej jak również kraju sprzedaży wyprodukowanego produktu). Niezgodności możemy także zidentyfikować, gdy pojawiają się wewnętrzne dysfunkcje w organizacji związane z kwestią bezpieczeństwa i jakości produktów żywnościowych.
Sama definicja jednak nie jest wystarczająca, aby stwierdzać niezgodność. Na niezgodność składają się w sumie niejako trzy aspekty. Jak już wiemy niezgodność musi się odnieść do niespełnienia określonego wymagania. Dodatkowo musimy zidentyfikować, co zostało zauważone, jaki błąd powstał (błąd w etapie procesu, błędne zachowanie pracownika linii pakowania itp.). Ostatnim aspektem jest dowód potwierdzający daną niezgodność (dokument, zdjęcie, naocznie zauważony błąd itp.).

Po co szczegółowy opis niezgodności?

Precyzyjność w stwierdzeniu niezgodności, opierając się na dowodach i odnosząc się przy tym do konkretnych wymagań, pozwoli na dobry, szczegółowy opis niezgodności. Dzięki czemu podjęte zostaną skuteczne działania, aby niegodność nie pojawiła się ponownie. To jest nasz nadrzędny cel, po to identyfikujemy niezgodność i podejmujemy odpowiednie działania, co do danej niezgodności, aby nie pojawiła się one powtórnie.
Szczegółowy opis niezgodności jest kluczowy, jeśli zależy nam na skutecznym rozwiązywaniu problemów. Jednak, aby opis był pomocny możemy korzystać z pewnych pomocnych narzędzi. Jedną z nich jest Метод 5W2H. Jest to metoda polegająca na zadaniu 7 pytań i uzyskania szczegółowych odpowiedzi. Poniżej pytania wraz z rozwinięciem:

Co? (What?) – co się wydarzyło i czego dotyczy? Podaj dokładny numer partii lub np. etapu procesu, której dotyczy niezgodność plus opisz zdarzenie.
Kto? (Who?) – kto z pracowników jest zaangażowany w związku z identyfikowaną niezgodnością (np. osoba, która zidentyfikowała lub osoba, która popełniła błąd prowadzący do niezgodności)?
Gdzie? (Where?) – gdzie fizycznie powstała niezgodność i czy dotyczy to większego obszaru?
Kiedy? (When?) – o której godzinie zidentyfikowano niezgodność? Czy ta godzina pokrywa się z czasem powstania niezgodności?
Dlaczego? (Why?) – dlaczego identyfikujesz tę niezgodność? Jeśli powstał w wyniku tego zdarzenia wyrób niezgodny, to jakie wymaganie nie zostało spełnione?
Jak? (How?) - w jaki sposób niezgodność została wykryta?
Jak dużo? (How much?) – jaka jest ilość wyrobu niezgodnego, jeśli taki powstał?

Zespół multidyscyplinarny do rozwiązywania niezgodności

Powyższe narzędzie pozwala nam uzyskać dokładny opis niezgodności, dzięki czemu możemy łatwiej zidentyfikować przyczynę źródłową powstałej niezgodności. Przyczynę źródłową możemy wskazywać samodzielnie, lecz poddajmy analizie, czy zawsze jesteśmy w stanie dobrze to zadanie wykonać?
W wielu przypadkach możemy nie dysponować pełną wiedzą, a sam szczegółowy opis niezgodności nie wskaże nam niejednokrotnie na przyczynę, gdyż należy szukać jej głębiej. W takim przypadku warto stworzyć skuteczny zespół w celu wskazywania przyczyń źródłowych i podejmowania skutecznych działań korygujących. Taki zespół powinien mieć pewne cechy, lecz najważniejsze, aby był to zespół multidyscyplinarny. Zatem w skład takiego zespołu powinny wchodzić osoby z różnych działów, często dopasowani, co do specyfiki rozwiązywanych niezgodności.

Analiza przyczyn źródłowych powstałej niezgodności

Kolejnym krokiem po skompletowaniu osób jest podjęcie przez zespół analizy przyczyn źródłowych powstałej niezgodności. Na tym etapie niezwykle pomocny będzie szczegółowy opis niezgodności, a następnie skorzystanie z innych pomocnych metod takich jak np.: 4M, 5WHY, Діаграма Ісікави або мозковий штурм.

Działania korygujące i ocena skuteczności podjętych działań

Po trafnym zidentyfikowaniu przyczyny źródłowej niezgodności wprowadzamy odpowiednie działania korygujące, mające na celu wyeliminowanie tej przyczyny źródłowej. Skuteczne działania pozwolą nam na zapobiegnięcie wystąpienia danej niezgodności ponownie. Zatem ostatnim etapem w rozwiązywaniu niezgodności jest ocena skuteczności podjętych działań. Same podjęte działania nie wyeliminują nam niezgodności na przyszłość, gdyż mogło dojść do błędu np. w identyfikacji przyczyny źródłowej lub po prostu podjęte działania nie były adekwatne. Dlatego tak ważna jest ocena skuteczności podjętych działań korygujących.

Podsumowując nasz artykuł można wywnioskować, że pracy z niezgodnościami jest bardzo dużo. Zapewne nie jest to proste i szybkie zadanie, lecz podjęcie odpowiednich działań krok po kroku pozwoli na uniknięcie wystąpienie niegodności ponownie, a to nasz cel – skuteczne zamykanie niezgodności. Dodatkowe wymierne korzyści to ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności, rozwój organizacji, zadowolenie klienta poprzez dostarczanie na czas zgodnych produktów, a co za tym idzie zwiększanie konkurencyjności na rynku.

Jeśli chciałbyś rozwinąć swoją wiedzę nt. skutecznego rozwiązywania niezgodności, zapraszamy na szkolenia organizowane przez naszą jednostkę certyfikującą oraz szkoleniową Quality Austria Polska. Doświadczony trener, jak i również auditor przedstawi te zagadnienia zgodnie z wymaganiami najnowszych standardach, np. FSSC 22000 wersja 6, IFS Food 8 lub BRC Food 9 wraz z praktycznymi przykładami.

Автор:
Анна Лесняк – Менеджер з роботи з клієнтами Quality Austria Polska у сфері безпечності харчових продуктів, аудитор та тренер

Хочете дізнатися більше про сертифікацію?

Команда

Анна Лесняк

Керівник харчової промисловості Моб.:+48575687121

Вам потрібна закрита майстерня?

01 липня 2024

Сертифікація виробів з деревини – PEFC

Ліси - найцінніша екосистема нашої планети

Дізнатися більше
08. Січ 2024

Маркування харчових продуктів відповідно до правових норм

А як щодо незапакованої їжі?

Дізнатися більше
18 груд. 2023 р

Визначення розрахункових параметрів CL і CP у новій редакції EN 15085-3:2023

Конструкція для зварювання рейкових транспортних засобів

Дізнатися більше
29 листопада 2023 р

Чергова редакція 4 регламентів IRIS та зміни в правилах сертифікації

Аудит переходу на новий стандарт

Дізнатися більше
12 жовт. 2023 р

Шахрайство з харчовими продуктами – фальсифікація харчових продуктів у ланцюжку постачання, як уникнути загрози?

Визначення харчового шахрайства та план пом’якшення

Дізнатися більше
10 жовт. 2023 р

Перериваючи ланцюжок постачання PEFC CoC, ви «виходите з обігу»

Хто в ланцюжку поставок? Ось кілька прикладів

Дізнатися більше
19 Версія 2023

Нові вимоги FSSC 22000 версії 6

Оновлення аудитів від 1 квітня 2024 року.

Дізнатися більше
29 сер 2023

Внутрішній аудитор – навчання. Що слід враховувати при виборі?

6 практичних порад для кожного, як вибрати повноцінний тренінг

Дізнатися більше
28 липня 2023 р

Ревізія або ревізія - суперечка про правильну форму

Ревізія чи аудит - яка форма правильна?

Дізнатися більше
16 липня 2023 р

Управління алергенами у виробничих приміщеннях

Алергени - це речовини, що містяться в харчових продуктах рослинного і тваринного походження

Дізнатися більше
14 липня 2023 р

Як ефективно спілкуватися з аудитором? Ось 8 порад, які повинен знати кожен аудитор ISO

Як ефективно розмовляти з аудируемой особою?

Дізнатися більше

+48 32 226 60 07

Увійти

Увійти

Ви вже створили обліковий запис або профіль клієнта?

Введіть свою адресу електронної пошти та пароль для входу:

Забули ваш пароль?

Створити обліковий запис?