Organizacje wszelkiego rodzaju coraz bardziej koncentrują się na swoim zaangażowaniu w obszarze odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju. Zadaniem organizacji jest przejęcie odpowiedzialności za identyfikację bieżących problemów i dostarczanie etycznych i humanitarnych odpowiedzi. ONR 192500 pomaga organizacjom znaleźć odpowiednie pytania i odpowiedzi.
Jest to ciągły proces oparty na następujących elementach:
- Dobrowolność
- Dialog z wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi stronami
- Przejrzystość i rozliczalność
- Etyczne i moralne zasady społeczeństwa
- Praworządność i międzynarodowe normy zachowania
- Zasada zrównoważonego rozwoju (gospodarka, społeczeństwo / kwestie społeczne i środowisko)
- Międzynarodowe prawa człowieka
- Koncepcja organizacji uczącej się
Dowód udanego wdrożenia systemu zarządzania CSR może być wykorzystany do zapewnienia interesariuszom pewności, że organizacja uzyskuje poziom powyżej minimalnych wymagań prawnych. Ponadto oferuje możliwość zwiększenia konkurencyjności organizacji. Norma ISO 26000 służy jako dodatkowe wytyczne. Certyfikat qualityaustria jest obiektywnym dowodem działania i ma na celu budowanie zaufania
- Uznanie własnych istotnych obszarów działalności CSR
- CSR jako podejście do systemu zarządzania lub integracja z istniejącym systemem zarządzania (ISO 9001, ISO 14001 lub ISO 45001)
- Dialog z wewnętrznymi i zewnętrznymi grupami zainteresowanych stron
- Przejrzyste raportowanie
Odpowiedzialność społeczna dotyczy organizacji sektora prywatnego i publicznego, a także np. władz, korporacji, organizacji non-profit, organizacji pozarządowych i organizacji konsumenckich.
W oparciu o system zarządzania konieczne jest
- określenie obszaru odpowiedzialności społecznej
- rozpoznanie potrzeb zainteresowanych stron
- określenie odpowiednich obszarów działania w zakresie głównych tematów i odpowiednie ustalenie priorytetów
Poza zgodnością z prawem krajowym ważne jest, aby organizacja zajmowała się następującymi podstawowymi tematami:
- Zarządzanie organizacyjne
- Prawa człowieka
- Praktyki pracy
- Środowisko
- Uczciwe praktyki operacyjne i biznesowe
- Zaangażowanie i rozwój społeczności
ISO 26000, eccos22®, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, wytyczne GRI