Pod koniec 2016 r. ratyfikowano unijną dyrektywę 2102. Wdrożenie krajowe odbywa się za pośrednictwem ustawy o dostępności cyfrowej (Federalny Dziennik Ustaw I nr 59/2019). Celem jest harmonizacja dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów publicznych w Europie. W rezultacie dotyczy to wszystkich podmiotów publicznych, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów prawa publicznego i stowarzyszeń składających się z jednego lub więcej takich podmiotów – pod warunkiem że stowarzyszenia te wypełniają zadania w interesie ogólnym.
Wiele osób potrzebuje technologii wspomagających, takich jak urządzenia dla osób niedowidzących, wózki inwalidzkie lub aparaty słuchowe. Ponadto istnieją ograniczenia w starszym wieku, bariery językowe (dzieci, migracja) i wypadki. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zauważa, że co najmniej 15% światowej populacji jest dotknięte niepełnosprawnością - ponad miliard ludzi - a liczba ta podwoi się do 2 miliardów do 2050 roku. Rozumienie niepełnosprawności ewoluuje od perspektywy fizycznej lub medycznej do poglądu, który uwzględnia fizyczny, społeczny i polityczny kontekst osoby.
Zarządzanie niepełnosprawnością ma nie tylko korzyści finansowe dla pracowników i klientów z niepełnosprawnościami i pełnosprawnymi, ale strategiczne zakotwiczenie dostępności zwiększa atrakcyjność firm w oczach opinii publicznej. Nie należy lekceważyć wysokiej siły nabywczej osób o specjalnych potrzebach, która jest tracona przez firmę, gdy strona internetowa lub sklep internetowy nie jest dostępny.
Nie chodzi tylko o to, aby być strukturalnie wolną od barier firmą, ale także o zdolność do reagowania i dynamicznego działania wewnętrznie i zewnętrznie we wszystkich obszarach firmy w niestabilnym, niepewnym, złożonym i niejednoznacznym świecie (VUCA).
- Udowodniona zgodność stron internetowych i aplikacji mobilnych z wymogami dostępności
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Zmniejszenie ryzyka poniesienia związanego z tym uszczerbku na wizerunku z powodu dyskryminacji lub, w skrajnych przypadkach, uniknięcia postępowania sądowego i związanych z tym kosztów karnych za nieprzestrzeganie przepisów w już zobowiązanych miejscach publicznych.
- Poprawa komfortu korzystania z Internetu dla wszystkich użytkowników
- Obiektywna ocena i certyfikacja dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych przez uznaną organizację zewnętrzną
- Organizacje, które wchodzą w zakres ustawy o dostępności cyfrowej, a tym samym mają obowiązek udowodnienia dostępności swoich systemów cyfrowych.
- Firmy i organizacje z dziedziny przemysłu, handlu, usług oraz instytucji społecznych, publicznych i gminnych.
- Wszystkie firmy i organizacje obsługujące strony internetowe i aplikacje mobilne.
Aby certyfikować dostępność stron internetowych i aplikacji mobilnych, organizacja musi spełniać następujące kryteria:
- Przegląd istniejących treści cyfrowych pod kątem zgodności z wytycznymi dotyczącymi dostępności treści internetowych (WCAG)
- Mapowanie procesów procesu produkcyjnego od źródła danych do publikacji treści cyfrowych bez barier
- Określenie punktów kontrolnych w procesach, kompetencjach i obowiązkach zaangażowanych osób
- Okresowa ocena stron internetowych, aplikacji mobilnych, procesów i tworzenie raportu własnego
Dyrektywa UE 2016/2102, Ustawa o dostępności cyfrowej (Federalny Dziennik Ustaw I nr 59/2019, w Polsce Dz.U. z 2019 r. Poz. 848), ISO/IEC 40500 [Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych (WCAG) 2.0, WCAG 2.1]