QualityAustria

Trening trenera - uczymy jak uczyć

Baza wiedzy


Trening trenera - uczymy jak uczyć

Trening trenera - uczymy jak uczyć

W wielu branżach istnieje powszechne przekonanie, że aby szkolić wystarczy wiedza i doświadczenie w wybranym temacie. W praktyce okazuje się, że to tylko początek. Mirosław Kot właściciel firmy doradczo – rekrutacyjnej DEA Trening oraz partner projektu Akademia Trenera dzieli się z nami swoim blisko 20 letnim doświadczeniem.

 

Co wyróżnia dobrego trenera na rynku ?

 

Dobrego trenera na rynku wyróżnia dzisiaj jakość jego pracy. Czyli,  przede wszystkim, to czy dzieli się swoim doświadczeniem, czy tylko teorią i doświadczeniem innych osób.

 

Druga rzecz to kompetencje indywidualne, którymi są inteligencja emocjonalna oraz:  samoświadomość, samokontrola i samoregulacja. Do tego dochodzi warsztat techniczny jak np. umiejętność wystąpień publicznych, modulacja głosu oraz wiedza na temat aktywizacji uczestników i umiejętność zarządzania trudnymi sytuacjami szkoleniowymi.

 

Nie jestem sobie w stanie wyobrazić dobrego trenera, który by tych kompetencji nie posiadał. Dlatego podczas Akademii Trenera bardzo zwracamy uwagę na te aspekty
i uczymy jak dotrzeć do każdego uczestnika, nawet tego najbardziej zamkniętego i „problematycznego”.

 


Akademia Trenera

Jeśli chcesz zostać trenerem lub podnieść swoje kwalifikacje w nauczaniu innych, zapraszamy do naszego najnowszego projektu realizowanego z DEA Trening - Akademia Trenera. Podczas intensywnego warsztatu dowiesz się jak: projektować szkuteczne szkolenia, jak udzielać uczestnikom informacji zwrtonej, jak korzystać z cyklu Kolba i wiele innych. Dla absolwentów możliwość współpracy trenerskiej.

www.akademia-trenera.qualityaustria.com.pl


 

Szkolenia twarde i techniczne

 

 

Kiedyś zaproponowano mi przeprowadzenie szkolenia dla firmy z branży IT, która miała już swoich trenerów wewnętrznych. Moimi klientami było 12 informatyków. Osoby o bardzo rozwiniętych zdolnościach analitycznych i logicznego myślenia (za które odpowiada lewa półkula mózgowa), ale ze słabo rozwiniętymi umiejętnościami odczytywania i wyrażania emocji oraz zarządzania komunikacją (prawa półkula mózgowa).

 

Uczyliśmy ich więc w jaki sposób dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, żeby wszyscy uczestnicy szkoleń, które poprowadzą, wyciągali samodzielne wnioski.
 

Wiem, że dzięki ciężkiej pracy tych 12 trenerów z powodzeniem dzieli się teraz swoją ekspercką wiedzą z uczestnikami ich szkoleń. Moim zdaniem takie umiejętności w branżach technicznych mają ogromne znaczenie.

 

W szkoleniach twardych i technicznych znacznie trudniej dzielić się przykładami, bo wszystko opiera się na danych, schematach i normach. Tutaj ciężko nadrobić pięknymi opowieściami. Od razu widać różnicę między przeciętnym trenerem, który tylko omawia ważne kwestie, a tym, który potrafi zaangażować grupę, wciągnąć ją w dyskusję, skłonić do własnych przemyśleń i pokazać jak dodatkowo zdobyć niezbędną wiedzę.

 

 

Czy, ktoś kto ma doświadczenie w danej branży, będzie dobrym trenerem bez odpowiedniego przygotowania trenerskiego i komunikacyjnego?


Z mojego doświadczenia 1 osoba na 100 ma tak wysokiej klasy predyspozycje, że  może prowadzić szkolenia w oparciu o swoje doświadczenia. Niestety 99% osób jednak powinno te predyspozycje zmienić na kompetencje. Samodzielnie jest to bardzo trudne, ponieważ nie mamy możliwości otrzymania informacji zwrotnej i skorygowania swoich zachowań.  

 

Akademia Trenera opiera się także na informacjach zwrotnych, których słuchacze uczą się udzielać no i oczywiście je przyjmować oraz zadaniach domowych. Całość zakończona jest egzaminem praktycznym. Dzięki temu mamy pewność, że wypuszczamy na rynek trenera, który nie tylko ma predyspozycje czy kompetencje, ale potrafi sam oceniać i być ocenianym. 

 


Czy osoby z doświadczeniem w pracy trenera np. w branżach technicznych znajdą w Akademii Trenera coś wartościowego dla siebie?

 

Moim zdaniem nawet bardzo dużo.  Techniki, którymi się posługujemy są  oparte na potencjale i predydpozycjach uczestnika. Oznacza to, że osoby z większym doświadczeniem będą w stanie analizować oraz przyswajać ćwiczenia i przekazywane informacje na głębszych poziomach niż nowicjusze.

 

Jako firma współpracująca realizowaliśmy Akademię Trenera we współpracy m.in. z uczelniami wyższymi. Naszymi absolwentami była np. grupa profesorów, doktorów habilitowanych i doktorów z Politechniki oraz uczelni humanistycznych, która ze względu na nowoczesne techniki, którymi pracujemy chciała nauczyć się w jaki sposób przekazywać wiedzę tak, aby (uczestnikom, słuchaczom, studentom) ta wiedza w praktyce przydała się w pracy.

 

Dodatkowo na podstawie własnych doświadczeń pokazujemy, jak powinny być prowadzone zajęcie zgodnie z obecnymi trendami, gdzie uczestnik jest aktywizowany do samodzielnej pracy. Rolą trenera w tym kontekście będzie nie tylko przekazywanie wiedzy podczas mini-wykładów, ale stałe zarządzanie interakcjami między uczestnikami.

 

To bardzo skuteczna metoda Jednak ważne jest, by się jej dobrze nauczyć i mieć możliwość przećwiczenia na bezpiecznym gruncie. W innym wypadku trenera może sparaliżować strach przed wystąpieniem publicznym, czy realizacją pewnych elementów szkolenia.

 

 

Czego uczestnicy nauczą się podczas Akademii Trenera?

Przede wszystkim zaczynamy od tego, skąd się te szkolenia dzisiaj biorą i skąd nie powinny się brać. Z mojego doświadczenia wiele firm, które znam (a w tej chwili w portfelu mamy już ponad 300 firm korporacyjnych i technicznych z Polski i z zagranicy) przeładowują swoich uczestników szkoleniami.

 

Wiele firm zamawia szkolenia w oderwaniu od potrzeb i strategii firmy, tylko dlatego, że mają budżet. Ja w takich szkoleniach nie chcę uczestniczyć jako firma szkoleniowa, ponieważ za jeden z głównych celów naszej pracy stawiam rozwój kompetencji przez uczestników.

 

W pierwszej kolejności dzielimy się z przyszłymi trenerami wiedzą jak dobrze zbadać potrzeby szkoleniowe. W konsekwencji dowiedzą się co uczestnicy, którzy przyjdą na ich szkolenia, powinni dostać. Nie dlatego, że my to mamy jako firma szkoleniowa w ofercie i programie, ale dlatego, że jest taka potrzeba wynikająca z ich organizacji, z ich stanowiska pracy i przede wszystkim ze strategii firmy. Uczymy więc praktycznego badania potrzeb szkoleniowych.

 

Kolejną kompetencją, której uczymy to wystąpienia publiczne podczas prowadzenia szkoleń. Jest to kluczowy moduł związany z autoprezentacją, pracą z głosem,  pracą z tablicą flipchart oraz pracą z prezentacją.

 

Uczymy również techniki, która nazywa się Pecha Kucha, która polega na pracy z prezentacją bez tekstu. Jest to świetna technika, która sprawdza się np. na targach w branży technicznej. Mamy bardzo dobre wyniki odnośnie prezentacji tych technik dla firm, które zajmują się np. branżą energetyczną. Wyniki sprzedaży (konwersji) po prezentacji na targach są bardzo wysokie.

 

Wszystkie nasze szkolenia prowadzone są w cyklu Kolba. Uczymy więc na żywym przykładzie, jak ten cykl powinien zostać zaprojektowany i przeprowadzony.

 

Kolejną częścią szkolenia trenerskiego jest już projektowanie samego szkolenia. Tworzenie szkieletu, modułu szkolenia, przygotowanie  do tego, w jaki sposób dzielić się wiedzą ze słuchaczami, w jaki sposób podzielić szkolenie na moduły itp.


Uczymy jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Zdajemy sobie sprawę, że na sali szkoleniowej pojawiają się różni ludzie. Czasem uczestnicy podczas szkolenia, chcą odreagować np. stres w pracy. Ważne więc, żeby trenerzy wiedzieli jak sobie poradzić z takim „trudnym uczestnikiem”.

 

Ostatnim etapem jest egzamin w formie krótkiego wystąpienia publicznego ok. 30 minut, gdzie uczestnik, żeby zdać egzamin i dostać certyfikat, powinien przygotować próbkę swojego szkolenia.

My to oceniamy, ale przede wszystkim najważniejsze jest dla nas to, że widzimy, że uczestnik potrafi dostosować poziom  tego szkolenia do słuchaczy, którzy na to szkolenie przyszli.

 

Obecnie mamy na rynku ponad 200 trenerów, z czego 3/4 aktywnie prowadzi zajęcia, a pozostali - jako kadra managerska - wykorzystuje kompetencje i umiejętności, które u nas nabyli do zarządzania zespołem, prezentowania przed zarządem swoich wyników, ale przede wszystkim też do efektywnej komunikacji ze swoimi podwładnymi.

Realna praca dla absolwentów Akademii Trenera

Uczestnicy, którzy zdobędą pozytywną ocenę z egzaminu praktycznego mogą jako niezależni trenerzy rozpocząć współpracę z Quality Austria-Polska oraz DEA Trening, prowadząc szkolenia w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie.

 

 

 



Quality Austria - Polska Sp. z o.o.

Quality Austria