QualityAustria

Audity wewnętrzne – dlaczego nikt nie chce z Tobą rozmawiać?

Baza wiedzy


Audity wewnętrzne – dlaczego nikt nie chce z Tobą rozmawiać?

Audity wewnętrzne – dlaczego nikt nie chce z Tobą rozmawiać?

 

Początkujący audytorzy, ale i czasem audytorzy o większym doświadczeniu, wskazują jako problem niechęci do auditów ze stron audytowanych. Objawia się to najczęściej brakiem zaangażowania z ich strony, czy też małomównością – krótko mówiąc „rozmowa się nie klei”.

Powodów tego stanu może być kilka, ale zajmijmy się tym co Ty możesz zrobić jako auditor.

 

 

Nasze pozostałe artykuły o auditach wewnętrznych:

Audity wewnętrzne – dlaczego nie są skuteczne?
Audity wewnętrzne – jak ocenić skuteczność procesu
Audity wewnętrzne – jak przeprowadzić ocenę ryzyka wykonalności auditu?
 

 

Wróć do etapu przygotowania do auditu i upewnij się czy dołożyłeś należytych starań na tym etapie. Byś mógł być skutecznym przy audicie, Twoja postawa winna być oparta o partnerstwo w działaniu. Nie tylko powinieneś mieć postawę kontrolera, ale od początku auditu pokazywać nastawienie na współpracę. Przecież nie masz zamiaru nikogo straszyć, prawda? smiley

 

Kilka podstawowych elementów auditu, na które zwróć uwagę na etapie przygotowania:

1. CELE

Koniecznie przekażesz osobie odpowiedzialnej za obszar auditowany  jaki będzie cel Twojego auditu. Niezależnie od tego, czy to będzie audit procesu, produktu, doskonalenie czy też potwierdzenie zgodności – upewnij się, że tak samo rozumiecie to zagadnienie.

 

2. ZAKRES, LOKALIZACJE, KRYTERIA

Określ ramy auditu, w których będziesz się poruszał, takie jak:

  • zakres  tego auditu,
  • lokalizacje, które odwiedzisz – czy to będzie kilka biur, czy kilka lokalizacji produkcyjnych, czy też kilka magazynów,
  • kryteria, które będziesz stosował – jakie procedury, jakie instrukcje, ewentualnie jakie wymagania prawne dla produktu/ usługi, która będzie obszarem auditu.

 

3. POUFNOŚĆ

Zapewnij osobę odpowiedzialną za obszar auditowany o poufności. To znaczy, zarówno o wszystkich informacjach, które w trakcie auditu pozyskasz jak i wynikach tego auditu, że będą to informacje dostępne: dla Ciebie, Twojego zespołu, osoby, którą auditujesz oraz klienta auditu (najczęściej, którym będzie pełnomocnik bądź też zarząd).

 

4. ROLE – ZESPÓŁ

Przedstaw rolę:

  • kto w zespole auditowym jaką rolę pełni,
  • jaka jest Twoja odpowiedzialność,
  • jakie są sposoby komunikacji między zespołem a Tobą.

 

5. DOSKONALENIE

Przede wszystkim bądź nastawiony na szukanie dowodów zgodności i elementów do doskonalenia.

Pamiętaj, że kompetentny auditor to taki, który - nastawiony na cele - swoją wiedzą, sposobem komunikacji, czy też kulturą osobistą, ale i postawą buduje zaufanie i swój autorytet. Autorytet, którego nie otrzymujesz w formie prezentu, ale taki, który musisz zbudować.

Audity wewnętrzne – dlaczego nie są skuteczne?

  Zacznijmy od szybkiego banalnego pytania: Po co w organizacji przeprowadza się audity wewnętrzne? Odpowiedź: Audit wewnętrzny prowadzimy w celu weryfikacji procesów, zapobieganiu błędów, możliwych nieprawidłowości, zagrożeń i ryzyk. Zgadza… więcej


Audity wewnętrzne – jak przeprowadzić ocenę ryzyka wykonalności auditu?

  Żeby oszacować ryzyka wykonalności auditu, wykorzystaj w tym celu swoją wiedzę w zakresie zarządzania procesami oraz informacje zawarte (w formie wytycznych) w normie ISO 19011.   By oszacować ryzyko… więcej


Audity wewnętrzne – jak ocenić skuteczność procesu

    Jeżeli jesteś audytorem wewnętrznym w organizacji, prędzej czy póżniej jako wiodący auditor otrzymasz zlecenie realizacji auditu procesu i oceny skuteczności tego procesu. W jaki sposób zrealizować tak postawione… więcej




Quality Austria - Polska Sp. z o.o.

Quality Austria