QualityAustria

8 trendów jakości w ciągu nadchodzących 10 lat

Baza wiedzy


8 trendów jakości w ciągu nadchodzących 10 lat

8 trendów jakości w ciągu nadchodzących 10 lat

 

Naukowcy z Instytutu Zintegrowanego Prowadzenia Jakości  na Uniwersytecie Johannesa Keplera w Linz przy współpracy z Quality Austria opracowali w trakcie badania „Qualität 2030” (pol. „Jakość 2030”) następujące pytanie: „ jak zmieni się koncepcja jakości w ciągu najbliższych dziesięciu lat?”. W tym artykule przedstawiamy 8 trendów jakości do 2030 roku.

 

 

 „Quality Austria zawsze była innowatorem w dziedzinie jakości. Właśnie dlatego tak ekscytujące było dla nas wykorzystanie naukowo uzasadnionego badania do analizy wymagań jakościowych w przedziale aż do 2030 roku.” - wyjaśnia Anni Koubek, Dyrektorka ds. Innowacji i Pełnomocniczka Quality Austria. 

 

Przez ponad półtora roku naukowcy z Uniwersytetu Johannesa Keplera w Linz na zlecenie Quality Austria zajmowali się realizacją badania „Jakość 2030” (org. „Qualität 2030”), analizując przegląd trendów, organizując warsztaty ze znanymi przedsiębiorstwami i przeprowadzając wywiady z futurologami. 

 

Badanie to cechuje otwartość i dalekowzroczność, dlatego celowo do projektu dołączyły firmy z obszarów B2B i B2C o różnych rozmiarach i branżach (m.in.: firma Lenzing, BWT (org. Best Water Technology), Infineon Austria oraz firma KEBA). O trendach mówimy najczęściej w skali globalnej, ponieważ mają one wpływ na wszystko. W wyniku badania „Jakość 2030” zostało wydzielonych 8 najważniejszych kierunków, w jakich będzie podążać jakość w ciągu najbliższych 10 lat.

 

1. Prostota: promowanie intuicyjnej obsługi

Coraz szybciej podejmuje się decyzje w kwestii dokonywania zakupów. Również czas skupienia uwagi klientów w Internecie jest odpowiednio krótki. „Przyszłość jest zatem prosta, wygodna i zrozumiała. Jeżeli firma nie spełnia tych oczekiwań klientów, wkrótce zniknie z rynku ” – tak opowiada Kierownik projektu badawczego, Melanie Wiener z Uniwersytetu Johannesa Keplera w Linz.

 

W biznesie online konkurencja jest często wybierana za pomocą „jednego kliknięcia myszy”. Szczególnie duże grupy handlowe znacznie podniosły poprzeczkę konkurencyjnym firmom, stosując intuicyjną obsługę lub opcję zamówienia jednym kliknięciem.

 

 

2. Zrównoważony rozwój: w Europie jest więcej surowców, niż myślano

Podczas, gdy w ciągu ostatnich kilku lat nawet baterie wielu telefonów komórkowych są montowane na stałe, aby użytkownik nie mógł ich wymienić, przyszłość idzie w kierunku gospodarki obiegowej. Dlatego wszystkie możliwe produkty już na etapie projektowania muszą być tak wytworzone, aby można je było łatwo aktualizować lub naprawiać. Ponadto, pod koniec cyklu życia produktu, materiały powinny nadawać się do odzyskania i recyklingu w najwyższej możliwej jakości.

 

„Tak właściwie, Europa jest kontynentem ubogim w surowce naturalne. Jednak jeśli spojrzeć na materiały budowlane „ukryte” w naszych domach nadające się do ponownego wykorzystania, to w rzeczywistości jesteśmy kontynentem bogatym w zasoby” - oznajamia Członek Zarządu Instytutu Zintegrowanego Prowadzenia Jakości i Dyrektor akademicki projektu, Erik Hansen.

 

 

3. Sensowność: przedsiębiorstwa mają być zgodne ze swoimi wartościami

 

Greenwashing, tj. forma marketingu ekologicznego, będzie w przyszłości o wiele trudniejsza dla firm. Organizacje tworzące jakościowe produkty, które tylko przedstawiają swoje wartości, a nie działają zgodnie z nimi, muszą liczyć się z oburzeniem konsumentów.

 

Według ekspertów, zaufanie i transparentność są wartościami, które w przyszłości staną się jeszcze bardziej uwzględnione w koncepcji jakości.

 

 

4. Digitalizacja: podejmowanie decyzji przez algorytmy

Podobnie jak z jazdą autonomiczną, digitalizacja może rozwinąć się w przyszłości tak daleko, że korporacyjne decyzje będą bazować się na „Big data”(czyli dużych zbiorach danych, których analizowanie i przetwarzanie – ze względu na możliwość pozyskania cennych informacji - jest bardzo wartościowe).

 

„Kto może powiedzieć, że sprytny algorytm nie jest  lepszy od stratega” - taką prowokującą tezę wyraził jeden z sparingpartnerów badań.

 

5. Certyfikacja: klienci wolą niezależne sprawdzenie

Klienci stają się bardziej krytycznie nastawieni do influencerów, nawet z tysiącami obserwujących osób. Młodzież coraz częściej zdaje sobie sprawę, że gwiazdom mediów społecznościowych zazwyczaj płaci się za to, że reklamują jakiś produkt na swoim kanale YouTube lub innej platformie.

 

„Niechętnie ufa się komuś, kto sam jest kupowany. Większości osób bardziej się podoba sprawdzenie produktu przez niezależną  jednostkę oraz potwierdzenie jakości odpowiednim certyfikatem” - mówi ekspertka Melanie Wiener.

Z kolei przedsiębiorstwa pragną przeniknąć do światu certyfikacji,  ponieważ liczba standardów tylko się zwiększa.

 

6. Personalizacja: zwiększenie gromadzenia danych

Wysoki popyt konsumentów na standardowe i masowe produkty w ciągu ostatnich dziesięcioleci coraz częściej ustępuje przed zapotrzebowaniem na towary i usługi szyte na miarę. Jednak personalizacja towarów i usług może prowadzić do zwiększenia procesów gromadzenia danych oraz, w związku z tym, do problemów ochrony danych osobowych.

 

7. Sprzeczność z jakością: towary muszą szybko wejść na rynek

Konsumenci pragną nowości w coraz krótszych odstępach czasu. Dynamiczność i siła innowacyjna ceni się zatem,w niektórych dziedzinach, o wiele bardziej niż stuprocentowa bezbłędność. Dzieje się tak, ponieważ firmy przyjmują, że taka pionier-strategia zapewni im przewagę wśród konkurencji.

 

„Im większa jest część oprogramowania w produkcie, tym szybciej produkt jest wprowadzany na rynek, ponieważ wszelkie usterki można później usunąć za pomocą aktualizacji” – tak wyjaśnia sytuację sprzeczności z jakością Melanie Wiener.

 

 

 

8. Zwinność : usuwanie hierarchii i struktur biurokratycznych w firmach

Często struktury organizacyjne w firmach austriackich są bardzo zhierarchizowane i biurokratyczne. Typowy schemat organizacji ma około pięciu poziomów. Aby utrzymywać się w szybko przemijających czasach, firmy mają być elastyczne.

 

Tak na przykład, jeden uczestnik badań zniósł poziomy zarządzania w swojej firmie. Zamiast tego, pracownikom są przydzielane role wewnątrz zespołów projektowych. Oznacza to więcej swobody dla zatrudnionych, a z drugiej strony – więcej odpowiedzialności za własne działania.

 

 

 

Podsumowanie

„Jak pokazują wyniki badań, wyraźnie widać rozwój trendu od „Small-Q”, kiedy starano się tylko o spełnienie wymagań dotyczących produktu, do „Big-Q”. To oznacza, że pojęcie jakości jest coraz bardziej obszerne”- informuje Melanie Wiener.

 

„Ten rozwój skutkuje też tym, że firmy chcące w przyszłości nadal odnosić sukcesy, dostosowują jakość nie tylko do klientów, ale też do innych istotnych zainteresowanych grup” - podsumował Erik Hansen.

 

 

O badaniu „ 2030” (pol. „Jakość 2030”)

Eksperci i wizjonerzy różnych organizacji z Austrii, rozpoczęli projekt „ 2030” (pol. „Jakość 2030”) w czerwcu 2018 roku. Celem projektu była identyfikacja  postępów mających wpływ na przyszłe wymagania dotyczące jakości.

Oprócz firmy Quality Austria, która zleciła badanie w Instytucie Zintegrowanego Prowadzenia Jakości  na Uniwersytecie Johannesa Keplera w Linz, w projekcie brały również udział przedsiębiorstwa: AVL LIST, BWT, Erdal, Infineon, Geriatryczne Centrum Medyczne miasta Graz, Grüne Erde, KEBA, grupa Neoom.

 

 



Quality Austria - Polska Sp. z o.o.

Quality Austria